מגמת מחשבת ישראל

מחשבת ישראל

פילוסופיה יהודית – יובל נאור ושונית וולטש

על המגמה: מגמת מחשבת ישראל עוסקת בשאלות הקשורות בזהות יהודית וישראלית ומבקשת לפתח בקרב תלמידיה, סקרנות, חשיבה ביקורתית וראיה חברתית ערכית. 

תלמידי המגמה נחשפים באופן מעמיק לחשיבה פילוסופית מתוך לימוד של הוגים ויצירות מרכזיות בארון הספרים היהודי, ומתוך השוואה ולימוד של הוגים מן הפילוסופיה הכללית. תלמידי המגמה לומדים לנהל דיון מכבד עם גישות ודעות שונות ונחשפים לזרמים שונים שיש בחברה הישראלית ובהגות היהודית. 

בנוסף לכך המגמה מבקשת לתרום לפיתוח כישורי מנהיגות בקרב תלמידיה, ורבים מבוגרי המגמה ממשיכים לאחר סיום כיתה י"ב לעשייה משמעותית בשנות שירות ובמכינות קדם צבאיות, ואף לתפקידי פיקוד. 

תוכנית הלימודים: הלימודים במגמה בנויים מ-5 יח"ל, אשר מתוכם 3.5 יחידות עם ציון פנימי  (70% מכלל ציון הבגרות).

בסוף כיתה י"ב ניגשים התלמידים לבחינה חיצונית אחת בהיקף של 1.5 יח"ל (30% מכלל הציון).  בשונה ממקצועות רבים במגמת מחשבת קיים משקל רב לציון הפנימי שנותן המורה, דבר המאפשר לנו להעשיר את הלמידה בצורות הוראה והערכה מגוונות וייחודיות. 

חצי יח"ל נוספת מורכבת מסיורים שונים הפרוסים על פני שנות הלימוד במגמה. בסיורים אלה נחשפים התלמידים לזרמים וקבוצות שונות. בסיורים התלמידים יוצאים למסע בחברה הישראלית החושף בפניהם שאלות ערכיות וחברתיות חשובות.

התכנים הלימודיים ואופן הלמידה: אופן הלמידה מתבסס בעיקרו על דיונים בשאלות ודילמות ערכיות. התלמידים לומדים לכבד את העמדות השונות העולות בכיתה, לפתח עמדה אישית וחשיבה ביקורתית, גם כאשר הדיונים הופכים לסוערים ומורכבים..

  • כיתה י' נעסוק בדילמות של חיים ומוות סביב שאלת ערך החיים. 
  • כיתה י"א נעסוק בשאלה הפילוסופית הגדולה על מהי אהבה- ונדון במושג "האהבה" בפילוסופיה היהודית והכללית, וכן "במעגלי השייכות" – בשאלות על הזהות היהודית ישראלית. 
  • בכיתה י"ב נלמד על שאלת הטוב והרע בעולם, כפי שנידונה מזוויות שונות בהגות היהודית והכללית לאורך ציר הזמן מהמקרא ועד המאה ה-21.

מיומנויות נדרשות:

  • – יכולת קריאת טקסטים רבי מלל והבנתם. 
  • – יצירתיות וגמישות מחשבתית.
  • – כושר ביטוי גבוה בכתב ובעל-פה.
  • – יכולת הקשבה וקבלת האחר. 
  • – יכולת למידה עצמאית ורצון לפתח יכולת זו.

*יתקיים ראיון קבלה למגמה.